Wanneer we iets moeten doen, moet het vaak direct in onze ervaring en heeft het een negatieve connotatie. Mag je iets doen, dan voelt het direct compleet anders.

De taak van een filosoof is om onze wil in harmonie te brengen met wat plaatsvindt. Op deze manier vindt niets plaats tegen onze wil en wensen we niet om dingen die niet gebeuren.

Epictetus, Leergespreken, 2.14.7

We denken dag in, dag uit dat we veel “moeten” doen. Maar is dit ook echt de waarheid? Moeten we, direct die E-mail, dat Whatsapp berichtje, of Facebook reactie bekijken en beantwoorden?

In slechts 1% van alle gevallen moet je daadwerkelijk direct actie ondernemen.

Maar dit is niet het punt van vandaag. Stel, we veranderen “moeten” in “mogen” dit bericht beantwoorden? Dan verandert de insteek van de conversatie helemaal. Want wanneer ik de E-mail van een klant mag beantwoorden, dan voelt de interactie compleet anders. Dan voelt deze positiever.

Dit lijkt een semantisch truukje om jezelf voor de gek te houden. Maar wanneer ik mijn honden in de ochtend mag uitlaten. Dan heb ik een heerlijke wandeling en een frisse neus om de dag positief en krachtig te beginnen.

Wanneer ik mijn honden MOET uitlaten dan ondergaan mijn harige vrienden een gehaast kort rondjes om het maar gedaan te hebben.

Wanneer ik vanavond mag koken voor mijn vriendin, dan voorzie ik haar en mezelf van een gezonde en lekkere maaltijd die ons een moment samen geeft en ons voedt zodat zij kan herstellen van haar training.

Moet ik koken, dan wil ik iets snels en makkelijks dat we even naar binnenschuiven.

Mogen heeft een vorm van dankbaarheid in zich, iets dat moeten niet heeft. Die dankbaarheid is belangrijk voor je gemoedsrust, want een ondankbaar leven is een vervelend manier van het beleven.

Help mij om deze podcast verder te ontwikkelen door te abonneren op dit kanaal via: